Aan het begin van een Rots en Water-les proberen we vaak een paar minuten te luisteren naar het suizen van onze oren. Voor sommige een van de moeilijkste oefeningen van de hele les, niet ingaan op allerlei prikkels van buitenaf, zo min mogelijk gedachten, alleen maar luisteren. Het heeft geen religieuze redenen, het is er voor om de kinderen in contact te laten komen met zichzelf, en dat hebben ze hard nodig. Lees verder…
Een kaars flikkert
Als het windstil is, flikkert een kaars niet. Hij heeft dan een keurige vlam, waarvan de omvang wordt bepaald door de lengte van de lont. Als het echter een beetje tocht in huis of we blazen in de richting van de vlam, dan gaat hij flakkeren. Zou het ook zo zijn met kinderen die onrustig zijn?
Onrustige kinderen
Onrustige kinderen kunnen vaak moeilijk stil zitten, hebben moeite hun aandacht ergens bij te houden en reageren op iedere prikkel die bij ze binnenkomt. ADHD-ers worden ze soms genoemd, of ADD-ers wanneer er alleen een concentratieprobleem is. De diagnose wordt regelmatig gesteld, in iedere klas zit er tegenwoordig wel een.
Is een onrustig kind een flakkerende kaars?
De vraag is of je het onrustige kind kunt vergelijken met de flakkerende kaars. Is het zo dat de onrust in een kind (mede-) veroorzaakt wordt door een overvol programma van school, hobbies, naschoolse opvang, partijtjes, sport enz. Of door ouders die onrustig zijn, omdat ze heel wat ballen tegelijk in de lucht proberen te houden? Zouden deze kinderen geholpen worden – net als de kaars – met een rustige omgeving, waarin niet zo veel moeten, maar voldoende ruimte hebben om vrij (buiten) te spelen?
Jongens zijn actief
En laten we vooral ook kijken naar de kwaliteiten van kinderen die vol energie zitten, die actief zijn, enthousiast. Bij jongens is het hormonaal bepaald door de hoeveelheid testosteron in het lichaam, dat tijdens de puberteit nog hoger zal worden. Zij zijn veelal geen voorstander van stil zitten en luisteren, maar van beweging en spanning. Bij Rots en Water houden we daar rekening mee, door continue beweging en reflectie af te wisselen. Van actie naar even tot rust komen.
Effecten van stilte
De effecten van het “even tot rust komen” zijn groot. Kinderen leren zich beter te concentreren, hun impulsen te beheersen – door niet overal op te reageren. Ze worden zelfverzekerder, doordat ze meer in contact staan met zichzelf en ze kunnen beter omgaan met allerlei prikkels van buitenaf. Zelfs de drukste kinderen kunnen dit leren en ervaren wat een fijn gevoel het is. “Ik ben even bij God geweest”, rapporteerde jongen na 5 minuten stilte.
Een mooi moment om even bij stil te staan.
Reacties
Een reactie posten