Doorgaan naar hoofdcontent

Een kind is geen hond

“Ik ben toch geen hond!”, schreeuwde de jongeman verontwaardigd over het voetbalveld naar mijn man, die een groep pubers bij het voetbalkamp begeleidde.“Gedraag je daar dan ook niet naar”, had Erwin teruggeroepen. Bij thuiskomst was hij na zijn eerste coachdag teleurgesteld, hij had duidelijk andere verwachtingen gehad. Wat was er mis gegaan en hoe zou hij het de volgende dag kunnen oppakken?
 
Zit, lig, luister, braaf
Opeens dacht ik aan een artikel dat ik al weer een tijd geleden had gelezen. Een pedagoog had geroepen dat alle ouders eigenlijk verplicht op een soort puppytraining zouden moeten alvorens ze kinderen zouden overwegen. En zag het al helemaal voor me. Daar zouden ze dan kunnen leren hoe je kinderen vaardigheden kunt aanleren: zindelijk worden, netjes eten, goed luisteren, beleefd zijn. Als de kinderen het verkeerd deden dan zouden ze straf krijgen, bij goed gedrag lag er misschien een kluifje klaar.
 
Laat je tanden zien
Nu hadden wij al heel wat ervaring met honden, en ook tijdens de lessen kwamen ze vaak terug. Er zijn veel kinderen die heel graag een hond willen hebben en dat dus als wens op hun Rots en Water-plankje schrijven. Maar je kunt ook heel veel leren van honden. Zo ontdekten we bij een Eigenwijz-les wat er gebeurt als je over de grens van een (speelgoed)hond gaat, bijvoorbeeld aan zijn staart trekt. Dan gaat hij grommen, blaffen, piepen, zijn tanden laten zien. Of loopt weg met de staart tussen zijn poten. Het gesprek kwam vervolgens op “wat doe jij als iemand over jouw grens heen gaat?” Dan blijkt dat wij het ook met woorden kunnen oplossen.
 
Vechtende honden
Erwin had nog geen oplossing voor zijn “voetballende honden” die zodra ze een partijtje voetbal mochten spelen elkaar in de haren vlogen. Opeens schoot mij iets te binnen wat ik had gehoord over vechtende honden: die moet je dus rustig hun gang laten gaan. Zo wordt de hierarchie in de hondenwereld bepaald en is het duidelijk wie er de baas is. “Laat de riem los, zodat ze eventueel weg kunnen lopen en wacht rustig af totdat ze er samen uit zijn gekomen.”, kreeg ik ooit te horen van een hondenkenner. Was dat het pedagogische advies dat ik mijn man mee ging geven?
 
Doen alsof
Vaak zijn we ons als ouders en opvoeders niet bewust van de manier waarop we onze kinderen instructies geven, of vaardigheden willen aanleren. Ze moeten van alles en we dulden weinig tegenspraak, zeker niet als we zelf al licht geïrriteerd zijn.. “Nu naar je kamer” “Luisteren!!!!!” “Eet je bordje leeg.” “Klaar”. Met een groep ouders bij de Sterke Ouders cursus hebben we ontdekt dat wanneer je je kind niet “als hond” toespreekt, maar “als mens” ze zich ook als mens gaan gedragen richting jou. Je boodschap is het zelfde, maar de toon maakt het verschil. Proberen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj