Doorgaan naar hoofdcontent

Gelukkige moeders

Moeders die gelukkig zijn, hebben vaker gelukkige kinderen. Het geluk van kinderen is namelijk afhankelijk van de kwaliteit van de relatie van de ouders. Vooral de tevredenheid van de moeder over haar relatie blijkt het geluk van het kind te bepalen. Dit is een van de conclusies uit een grootschalig onderzoek bij 40.000 families in Engeland.
 
Perfect gelukkig
Als de moeder aangeeft “perfect gelukkig te zijn”, zegt 73% van de kinderen van 10 tot 15 jaar “helemaal tevreden” te zijn met hun thuissituatie. Als de moeder aangeeft niet gelukkig te zijn, daalt dat percentage tot 55 procent. Wat er allemaal kan helpen om gelukkig te zijn met elkaar: wanneer kinderen samen leven met hun beide ouders, als ze geen jongere broers of zussen hebben, als ze minstens drie maal per week ’s avonds eten met hun familie en als hun moeder dus gelukkig is.
 
Als het niet lekker loopt
Een van de moeders die de cursus Sterke Ouders had gevolgd verwoordde het alsvolgt in haar e-mail: “Blijft trouwens bij mij dat ik er tijdens de cursus achter kwam dat de grootste reden van het niet lekker lopen van dingen thuis, mijn "alles tegelijk willen doen" is, en van mezelf vinden dat ik teveel dingen moet doen omdat dat goed zou zijn.... Daar sta ik nu dus heel vaak bij stil, en probeer ik zeker wat aan te doen.”
 
Angstige moeders, angstige kinderen
In diezelfde cursus hebben we uitgebreid stil gestaan bij onze houding in relatie tot onze kinderen. En dat werd uitgelegd aan de hand van de hoeden van Bono. Dit is een vereenvoudigd model voor de interactie tussen mensen. Waarbij er vijf houdingen zijn: de kritische ouder, de verzorgende ouder, de volwassene, het aangepaste kind en het vrije kind. De meeste moeders herkennen zichzelf in de verzorgende ouder: beschermend, zorgzaam, bevoogdend, denkend voor de ander. Voor een kind kan dit echter verstikkend werken, er is weinig ruimte om nieuwe dingen te ontdekken. Het kind kan beklemd worden door de angst van moeder. En wordt daarmee een angstig kind.
 
Vang je me op?
Bij de Rots en Waterles afgelopen week kwamen we ook tot een mooi inzicht, wat hiermee te maken had. Het was een ouder/kind les en we oefenden met het hebben van vertrouwen in elkaar. “Als ik me laat vallen, vang jij me dan op?” Sommige kinderen durfden zich niet achterover te laten vallen, sommige ouders gingen te ver weg staan, zodat de val wel erg groot zou worden. Maar er waren ook ouders die het kind de ervaring eigenlijk ontnamen, door vlak achter hem te gaan staan, zodat hij nauwelijks hoefde te vallen. Hoeveel ruimte geef je je kind en mag hij eigenlijk wel vallen van jou? Mag je kind risico’s nemen, mag je kind iets doen wat niet zo handig is, maar waar hij wel veel van leert? Behoed je hem overal voor, of gun je hem de ervaring van “als je valt, leer je opstaan”?
 
Als je nooit gevallen bent, heb je nog niet goed leren opstaan. Als je nooit ziek bent geweest, geniet je ook niet echt van je gezondheid. Als je nooit fouten mag maken, zul je minder leren. Als je je nooit ongelukkig hebt gevoeld, voelt het geluk waarschijnlijk ook minder krachtig.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj