Doorgaan naar hoofdcontent

Uit vrije wil

“De eerste keer kom je naar de les, omdat het moet van je vader of moeder, of de meester of juf. Maar als je na 2 keer het zelf niet zo ziet zitten, dan zal ik je niet verder kunnen helpen en hoef je wat mij betreft de lessen niet te volgen.” De kinderen kijken altijd wat verbaasd als ik het ze dit de eerste les vertel; dat zijn ze niet gewend. Een vrije keuze in wat je wilt leren, zonder verplichting. Dit is echter de belangrijkste voorwaarde om ook echt iets op te steken van de lessen.
 
Intrinsieke motivatie
Ga maar eens na wat je zelf allemaal moet. Klusjes op je werk, helpen op school, het huis schoonmaken, je kind helpen met zijn huiswerk, de dagelijkse boodschappen, de verplichte verjaardagsvisites. We moeten heel veel van ons zelf, maar ook van anderen. Wat motiveert jou om het te gaan doen, of niet? Ik leg deze vraag wel eens voor aan ouders, om vervolgens te inventariseren, wat ze nodig hebben om dingen te doen waar ze het nut niet direct van inzien. Een beloning, een compliment, een leuk vooruitzicht, een doel, samen iets doen, een behoefte? Meestal komen we tot de ontdekking dat intrinsieke motivatie het beste werkt.
 
Het vlammetje
Ik las ooit in een boek dat een schooldirecteur zijn leerlingen vergelijkt met een auto: je kunt heel hard gaan trekken en duwen om hem in beweging te krijgen, maar als je het contact vindt waar de juiste sleutel in past, zal hij vanzelf gaan rijden. Als je bij kinderen het vlammetje kunt aansteken, dan zijn ze zelf in staat om het brandend te houden, of zelfs te gaan vlammen.
 
Passie
Kijk eens naar de passies van je kind, waarbij hij alles om zich heen vergeet. Waarbij hij alles wil weten over het onderwerp, er eigenlijk helemaal in verzuipt. Kinderen met een vorm van autisme, hebben vaak zulke passies. Voor robots of het heelal of insecten. Ze weten er alles van af en vinden het heerlijk om daarover van alles aan jou uit te leggen. Dat zou “het haakje” kunnen zijn om je met het kind te verbinden en te kijken hoe je hem verder kunt helpen.
 
De leermeester
Vroeger kozen mensen hun eigen leermeester, de leermeester die bij hen paste op dat moment. En de leermeester keek of hij jou verder zou kunnen helpen in je ontwikkeling. Ook toen werden leerlingen geselecteerd. Zo is er een verhaal over een leermeester  in de Middeleeuwen met drie leerlingen die allemaal boogschutter wilden worden. Hij nam ze mee naar buiten en vroeg ze wat ze zagen. Nummer 1 zag een bos, hoorde vogels zingen, voelde de zon op zijn huid en ontdekte een bord om op te oefenen met boogschutten. Nummer 2 zag alleen het bord om te oefenen. En nummer 3 zag alleen het target op het bord waarop hij zijn pijlen zou gaan richten. Welke leerling zal de leermeester hebben aangenomen?
 
Ik weet het al
Afgelopen week stak er iemand aan het eind van de les zijn vinger op: “Ik ga niet verder, want ik weet alles al.” Hij had op karate gezeten en had in de fysieke oefeningen bij Rots en Water overeenkomsten gezien. Aan de hand van het lesprogramma hebben we laten zien wat er de komende weken allemaal nog aan de orde zou komen, maar hij was vastbesloten. En dat getuigt van een enorme persoonlijke kracht, een Rots-kwaliteit!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj